Saracia, un mod de viata crestin sau doar un fenomen social?

Saracia este un cuvant care ascunde in spatele lui destine si conditii umane, epoci istorice, concepte filozofice si antropologice, fenomene sociale, contradictii si intelesuri diferite si toate acestea intr-un cadru care sta mereu sub ochiul transcendent a lui Dumnezeu.

Saracia in toate intelesurile, strabate istoria omeneasca de la creatie pana la a doua venire a lui Christos, iar fiecare actiune a lui Dumnezeu in imanent creaza o interferenta care ii aprofundeaza si mai mult orizontul.

In acest impuls imi propun doar sa ofer o scurta reflectie si insist asupra saraciei ca fenomen social al conditiei umane, iar aceasta restrangere a semanticii nu se doreste decat din simplu motiv de a se da o explicatie cat mai cuprinzatoare intelesului cel mai intalnit al acestui termen. In literatura religioasa termenul de „saracie” mai are un inteles si o explicatie, si anume acela de ,,saracie de buna voie” sau ,,virtute a saraciei”. Acest inteles il putem atinge in masura in care ne ajuta sa explicam mai bine acest fenomen social al conditiei umane.

Saracia cu subintelesul de plaga sociala ascunde o realitate despre care, indiferent de categoria sociala din care facem parte (bogati sau saraci), ne place foarte putin sa vorbim. Nu acelasi lucru se poate spune despre intelegerea si lucrarea lui Dumnezeu in ceea ce priveste acest mod de existenta.

Dupa parintele Didiot in Revelatie, se pot descoperi urmatoarele cinci legi referitoare la saracie:
1. Dumnezeu a voit sa fie saraci in lume
2. Ii iubeste cu o iubire de preferinta
3. El vrea ca rolul lor social sa fie permanent
4. Pe saraci i-a pus in sarcina bogatilor
5. Asteapta ca bogatul sa se simta dator fata de sarac.

Aici se cuprinde gandul lui Dumnezeu referitor la cei saraci si acestea sunt legi care pot reglementa abordarea saraciei in lume.
Bineinteles ca fenomenul saraciei, pentru a fi analizat si explicat mai bine, trebuie tratat intr-un timp si spatiu determinat, fara insa a exclude principiile si cadrul general pe care ni-l prezinta Revelatia.
O tratare din punct de vedere biblic a saraciei ne va permite sa observam panoramic lucrarea lui Dumnezeu, concretizata prin actiunea Bisericii in timp si spatiu.
Actiunea lui Dumnezeu in lume nu poate fi realizata decat prin Biserica, unica depozitara a tezaurului divin si prin care se alimenteaza speranta lumii contemporane intr-o societate mai buna si mai justa.

Ce facem noi, aici si acum, in calitatea de operatori sociali ai operelor sociale si de caritate ale Bisericii, sa indeplinim si sa implinim acest plan al lui Dumnezeu cu lumea si cu semenii nostri aflati in saracie?
(va urma)

Pr. Nicolae Anusca