Să încercăm să rămânem umani

Interviu cu Olimpiu Todorean, Președinte Asociația Caritas Eparhial Oradea

Cum s-a schimbat activitatea organizației în contextul pandemiei noului coronavirus? Care sunt provocările cu care vă confruntați sau cu care estimați că vă veți confrunta?

Provocările cu care ne confruntăm, în contextul pandemiei, nu diferă de cele de zi cu zi. Asigurarea hranei pentru toți beneficiarii serviciilor noastre este, poate, cea mai solicitantă dintre toate: bătrâni, copii, oameni ai străzii – toți au nevoie de hrană și de un sentiment de siguranță în sufletele lor; asigurarea unui adăpost pentru persoanele vârstnice; asigurarea de servicii medicale; asigurarea de servicii educative.
Singura schimbare acum, în acest context, este restrângerea activităților organizației.
Activitățile de la Centrul de zi de tip after-school de la Ioaniș unde participă 62 de copii din clasele I-IV sunt suspendate, fapt care ne îngrijorează, conștienți fiind de importanța educației la vârste atât de fragede.
Activitățile cu voluntarii noștri, colectele și celelalte forme prin care primeam ajutorul necondiționat al acestora s-au suspendat, impactul fiind negativ pentru noi, mai ales pentru că, nici unul din serviciile noastre, acreditate, nu sunt subvenționate de Stat.
Suntem în căutare permanentă de soluții care să ne eficientizeze munca zilnică deoarece, fără aportul lor, lucrurile se desfășoară lent, mai ales când timpul este principalul factor de presiune asupra noastră.

Care e impactul tuturor acestor provocări și situații la adresa beneficiarilor voștri?

Impactul acestor provocări și situații asupra beneficiarilor serviciilor noastre este unul destul de puternic; vârstnicii, rezidenți ai Centrului Rezidențial “Casei Frențiu” se adaptează greu restricțiilor impuse de această pandemie, cu atât mai mult cu cât este restricționat accesul aparținătorilor lor (membri ai familiei, prieteni) – persoane de care le este dor și cu care simt nevoia să comunice și altfel, nu doar prin mijloacele oferite de tehnologie. Ieșirile în parcul din apropiere și plimbările zilnice le lipsesc foarte mult, dar – cu toate acestea – sunt încă răbdători în așteptarea ca totul să revină la un normal firesc, cu care ei erau obișnuiți.
Copiii care frecventau zilnic Centrul de zi de tip after-school “Sfântul Martin” de la Ioaniș sunt într-o continuă vacanță, care însă înseamnă o delăsare în procesul lor de asimilare de informații, în lipsa frecventării centrului care, prin educatoare, le mențineau interesul pentru ceea ce învățau la școală și aprofundau la centru. Un efort suplimentar este, totodată, și pentru părinții acestor copii, care sunt nevoiți să încerce să recupereze acest timp în favoarea micuților, neavând (unii dintre ei) resursele interioare necesare pentru a le fi de folos din acest punct de vedere propriilor copii. Rezultatele acestei situații se vor vedea mai bine în momentul reluării activității educative, când – probabil – vor fi anumite probleme în procesul de recuperare a materiei școlare, dar care vor fi depășite prin mult tact pedagogic și interes din partea doamnelor, iar copiii vor reuși să reintre în ritm, pentru că au potențialul necesar de a face acest lucru.
Beneficiarii serviciului Cantina socială sunt afectați mai mult psihic de aceste schimbări impuse; fiind neconstrânși în viața de zi cu zi, se simt închiși, pedepsiți să stea într-un singur loc; simt lipsa primirii hranei într-un mediu adecvat, special gândit pentru a se sta la masă, împreună, socializând pe toată durata servirii mesei de prânz. Apar momente de revoltă, apar supărări trecătoare, mai ales că este suspendată și desfășurarea Dușurilor sociale – serviciul nostru oferit lor pentru menținerea unei minime igiene personale. În decursul acestor zile, mai mulți beneficiari și-au exprimat regretul că nu se pot îmbăia. Menținem legătura cu ei telefonic, cât de mult posibil, întrucât comunicarea dintre ei și noi nu poate fi menținută doar prin livrarea hranei acolo unde se află ei și considerăm că le este benefic să și comunicăm telefonic, să le rămânem și să ne simtă aproape.
Activitatea voluntarilor în cadrul organizației noastre este, de asemenea, suspendată; suntem sunați de cei mai activi dintre ei, suntem întrebați când își pot oferi din nou sprijinul, dar suntem și înțeleși atunci când le răspundem că va mai dura până ne vom revedea și până ne vom reuni energia și bunăvoința în scopul comun pe care îl avem: acela de a-i ajuta cât mai mult și cât mai bine pe beneficiarii serviciilor noastre.

Ați demarat inițiative noi în acest context, ne poți spune în ce constau și dacă au rezultatele scontate?

În acest context, deciziile care s-a luat în cadrul organizației au vizat în mod direct bunăstarea beneficiarilor serviciilor noastre; scopul final al oricărei inițiative fiind definit prin grija pe care o purtăm lor.
Astfel, la Centrul rezidențial “Casa Frențiu” s-au intensificat activitățile “de interior”, dar și discuțiile dintre vârstnici și psihologul nostru, rezultatele fiind o mai bună comunicare între ei înșiși, precum și cu personalul din centrul rezidențial.
În ceea ce privește Cantina socială, s-a decis livrarea mesei calde la domiciliul beneficiarilor, dar și la cei care nu au un adăpost al lor; în acest sens, zilnic mergem și oferim mâncarea pregătită pentru ei în bucătăria centrului, astfel încât fiecare beneficiază, în continuare, de acest sprijin atât de necesar pentru a supraviețui. Beneficiarii au primit cu bucurie această măsură, chiar dacă își doresc să revină cât mai repede la modul civilizat de servire a hranei în cantină, moment în care își pot revedea prietenii cu care înfruntă aproximativ aceleași greutăți ale vieții.
La Centrul de zi de tip after-school din Ioaniș, activitatea este suspendată, copiii resimțind, dincolo de bucuria unei vacanțe neașteptate, nevoia de a primi o masă caldă, de a petrece timp cu colegii de școală, cu cei de la centru. Greul acestei perioade îl resimt mai acut părinții acestor copii care, deși conștientizează eforturile doamnelor de la centru pentru ca cei mici să asimileze în continuare informații, suportă nu chiar ușor lipsa acestor activități care îi ajută pe copii să se dezvolte armonios, în ritmul propriu. Din păcate, o inițiativă de a le duce alimente acestor familii este blocată de lipsa financiară.

Cum consideri că ne putem sprijini reciproc, ca ONG-uri, în următoarea perioadă?

Un sprijin reciproc eficient ar consta în comunicări constante, astfel încât să putem identifica situații de criză, cărora să încercăm, împreună, să răspundem prompt prin soluții aplicabile cât mai repede cu putință, pentru că – deși timpul trece repede, chiar și în această perioadă, multe dintre problemele celor care ne cer ajutorul rămân nesoluționate prin amânări repetate. Oferirea reciprocă de instrumente de lucru (proceduri, alternative, sugestii) poate avea un rol major în ceea ce privește reducerea timpului pentru intervențiile pe care trebuie să le facem în scopul creșterii calității vieții beneficiarilor serviciilor sociale. O colaborare reușită între ONG-uri nu poate decât să grăbească pașii spre soluțiile de care cei care ne trec pragul au atât de multă nevoie.

Ce mesaj ai avea de transmis publicului Știri.ong?

Mesajul nostru pentru publicul acestui site este formulat, mai degrabă, ca un îndemn: să încercăm să rămânem umani, să ne păstrăm o doză consistentă de răbdare și implicare în tot ceea ce întreprindem și să ajutăm, cât ne stă în putință, pe cei lipsiți de sprijin, pe cei sărmani, pe cei bătrâni… Doar prin ajutor și susținere necondiționată vom reuși să aducem un strop de bunătate în viața celor mulți, triști și neajutorați!

Asociația Caritas Eparhial Oradea sprijină în mod caritabil şi fără discriminare de orice fel persoanele şi familiile din comunitate aflate în dificultate.

#ONGprezent! vorbește despre provocările cu care ONG-urile din România se confruntă în această perioadă. Despre soluțiile și inițiativele pe care le-au pornit pentru a trece cu bine de ea, atât pentru angajații și voluntarii lor, cât mai ales pentru benefiarii pentru care lucrează.[…]

Sursa articol: StiriONG.ro