Provocări și planuri de criză la Kolping România

”Daca faci lucrurile care îți plac și vezi și sensul reziști”…- așa a început Eduard Dobre, directorul Kolping România, dialogul.  I-am propus să vorbim despre modul în care Asociația Kolping România a fost afectată de pandemie, un subiect neplăcut dar necesar.

E știut deja că această asociația a familiilor Kolping au activitate socială în comunitate dar și economică- în turism, educație și susținerea integrării în muncă a tinerilor- fiind un adevărat model de implicare în învățământul dual prin Cool Academy.

ED: În 14 martie noi am încetat activitatea, în două locuri: Brașov și Oituz, ceea ce a însemnat automat afectarea a 31 de persoane care erau angajate. Toata lumea este și astăzi în șomaj tehnic. Cifra de afaceri a scăzut brutal, am ajuns cam la 20% față de aprilie anul trecut și mai lucrăm într-o singură unitate de cazare- Caransebeș, în care avem cazați 20 de muncitori din Vietnam, care au rămas în țară și în această pandemie. Deci 8 angajați din 45 au rămas activi.

R: Ce alte schimbări ai văzut la angajați, voluntari?

ED: Noi, familiile Kolping ne-am mobilizat foarte mult în această perioadă. Cam 10 familii au distribuit alimente, echipamente de protecție, au fost foarte active. În ceea ce privește însă starea generală, moral, angajații sunt destul de jos, ca toată lumea. Cred că oamenii își doresc să revină la lucru, cred că se va schimba puțin și morala muncii și interesul pentru a avea și păstra un loc de muncă. Înainte de criză chiar aveam probleme cu păstrarea personalului. Acum lucrurile s-au schimbat și cred că se va cunoaște asta. Eu sper și mă bucur pentru ziua de 15 mai când repornim activitatea în Brașov. Am elaborat planuri, proceduri de protecție a angajaților și oaspeților. Avem deja două persoane care au făcut rezervări pentru luna mai.

R: Așadar în acest timp nu ați stat degeaba. Ați făcut noi reguli, investiții, pregătiri…

ED: Ei, la Brașov la Hotelul Kolping am renovat 10 camere. La Casa Calfelor Timișoara nu am făcut pauză decât de Paște- avem 24 de lucrători acolo. Mai avem un mic proiect la Rusca Montană- și acolo am lucrat non stop. Am continuat proiectele de investiții, cu măsuri de protecție, dar nu ne-am oprit și s-au bucurat și muncitorii că au avut venit.

R: Sunteți parte a marii familii Kolping. Ce fac celelalte familii de la nivel internațional? Faceți schimb de informații?

ED: O, sigur. Avem un newsletter, suntem în contact și pe acțiunile de strîngeri de fonduri, iar Kolping internațional a decis chiar să ne acorde un împrumut de 400.000 de euro pentru investiții, ca să putem continua activitatea. Am considerat că așa menținem normalitatea și speranța.

R: E singura parte bună din ce s-a întâmplat în perioada asta?

ED: Ei, mai sunt și altele. Am descoperit de pildă că putem face întâlniri online. Că putem face așa și adunările noastre generale. Într-un fel, am economisit timp și energie, dar să știi că totuși ne lipsește contactul acela direct.

R: Eduard, te-ai gândit în perioada asta, ce s-ar fi întâmplat cu organizația dacă aveați numai servicii sociale?

ED: M-am gândit. Îmi dau seama ce dificil ar fi fost să menții serviciile sociale. Limitările de contact sunt foarte multe, mai e și problema financiară. Familiile Kolping sunt implicate în comunitate și acum facem o strângere de fonduri și ne gândim unde să intervenim, mai ales că ne așteptăm la o criză economică.

R: 15 mai e un pas. Ce altceva se va mai întâmpla?

ED: Ne gândim și la alte scenarii depre ce putem face noi altfel decât înainte. La Caransebeș acum construim un solar. Va fi criză sigur, și avem acolo și un centru de integrare. Până acum nu am avut timp de acest proiect, dar acum e momentul lui. Trebuie să ne asigurăm beneficiarii. Scenariul nostru are în vedere păstrarea locurilor de muncă ale oamenilor, poate cu reducerea normei de lucru- dar încă nu e stabilit…

R: În ceea ce privește Cool Academy, voi ați dezvoltat un model de învățământ dual reușit, în care o asociere de contributori-firme susțineau cu burse și locuri de practică elevii care se pregăteau pentru meserii legate de turism și alimentație publică. Acum a căzut și piața, s-a sistat și programul de pregătire, probabil au scăzut și veniturile firmelor. Se mai poate reveni?

ED: Învățământul dual tot a fost afectat, mai ales că perioada aceasta e de practică, deci nu se  pune problema soluției online. Nu știu cum va fi în toamnă și cum am putea să recuperăm aceste 2, chiar 4 luni. Și firmele care ne susțineau sunt afectate. Discuțiile sunt concentrate acum pe modul în care se poate recupera pregătirea. În ultima vreme am și pierdut contactul cu elevii. Ei nu au mai primit bursele de la noi, ceea ce înseamnă că sunt într-o situație materială foarte grea. Le-am ajutat familiile, sperăm să le putem oferi din donații o sumă apropiată de bursă, dar pregătirea lor are de suferit. Dacă situația nu se schimbă repede, va trebui însă să renunțăm la personal.

R: Vă ajută formele de prijin pentru IMMuri promovate de Guvern?

ED: Da, am aplicat pe IMMInvest. Suntem în discuție cu o banca pentru un împrumut de anvergură pentru Casa Calfelor, unde vom avea și o parte de Cool Academy. Am făcut toți pașii și în două zile am primit răspuns. Nu ne așteptam să se miște așa rapid. A fost o surpriză plăcută și sperăm să concretizăm. Clar că urmează multe provocări, dar le vom face față.

Mihaela Munteanu